• Vad vill du få medial vägledning i?

  • qrfrga.png

  • En fråga - ett svar via mail

    Du kan nu boka svar på en fråga via mail.

    Du swishar 100:- till 073 063 1657 (du kan lägga in numret med namnet YlvaTarot100 eller med min epostadress ylvatrollstierna@gmail.com så att du har allt på ett och samma ställe.
    Du som har Revolut kan använda samma nummer.
    Paypal- order@ylvatrollstierna.se

    Efter du har swishat skickar du ett mail till ylvatrollstierna@gmail.com


    Vad vill jag veta om dig?
    Så lite som möjligt, din mailadress och att den stämmer överens med din inbetalning.
    Inga berättelser, bilder, stjärntecken och så vidare, alltså så lite som möjligt.


    Vad kan du fråga om?

    Typ det mesta, men inte om någon annan utanför dig, exempelvis vad en annan person tänker om dig. Barn under 18 är är ett undantag, då du har ansvar för dem.

    Du kan fråga om:
    Din hälsa
    Din andlighet
    Din sysselsättning, då även studier, står du i val, skriv hur många val.
    Din ekonomi, gäller det en investering, tänk vilken skriv investering i XX
    Kärleken
    Rent allmänt vad som är på gång.
    Påverkan från tidigare liv
    Energiavläsning, aura, färger som kan stärka dig
    Djur, hur mår ett djur, skriv namn, ras, kön.
    Flytt
    En resa
    En kurs
    Körkort?
    Beslut med mera.

  • Informationstexter

    Här under finner du olika metoder som jag ansvar vara behjälpliga vid olika situationer. Har jag skrivit en av dem i ditt mail, läs.

  • Ältande, för mycket tankar

    Känner du dig snurrig, ältar för mycket, fastnar i tankar? Då kan ett rutat kollegieblock vara något för dig, helt enkelt för att en genomsnittlig otränad hjärna endast kan hålla reda på fyra saker samtidigt. Det är något som vetenskapen kommit fram till.

    Tänk dig själv de gånger du skapat en inköpslista i huvudet. Mjölk, grädde, kaffe, toapapper, bröd. Det är fem saker, när du står sedan där i affären går det inte per automatik (för de flesta, rent generellt) utan du tänker efter vad det var som du skulle köpa. Mjölk kommer du ihåg, vilket gör att troligen grädde åker med för att du har den i närheten, sedan hämtar du kaffe, tänker igen, kommer ihåg bröd. Du kommer troligen ut från affären utan toapapper. Ibland ökas listan, smör, kakor, pålägg. Då är det definitivt mer saker än fyra,

    En del av oss sorterar in listan i grupper. Mejeriprodukter = mjölk, grädde, smör. Då är det bara en sak att hålla reda på när du är vid mejeriavdelningen. Du kanske sätter ihop bröd med pålägg, då blir det en grupp där kanske till och med kakorna får plats. Okej, två grupper med tre saker i varje samt toapapper.

    Det kan vara ett listigt sätt att hantera dessa fyra saker som du max kan hålla i huvudet. Nu har jag gått igenom dem några gånger, kan du räkna upp de fem första? Du fick tänka efter, eller hur? Det är det vi har hjärnan till. Det sägs att vi bara utnyttjar 10% av hjärnan. Du kan öva upp din hjärnas kapacitet, det gäller bara att bli mer medveten.

    Hjärnan består av en vänster och höger hjärnhalva som tillsammans skapar en balans, men ofta tänker vi mer med en av dem. Som när du handlar, du agerar mer efter din vänstra hjärnhalva. Om du även skulle använda den högra med att skapa en bild omkring din inköpslista, skapa en bild av grädden i mjölken, smöret och pålägget på smörgåsen, en kopp doftande kaffe till det, en kaka till dessert, för mycket kaffe= toapapper. I den skapande bilden blir det lättare för dig att hålla reda på din lista.

    Aha, tänker du kanske, jag behöver ett rutat kollegieblock för att skriva en inköpslista i.
    Nix, men du behöver den för att avlasta din hjärna men också för att stimulera din hjärna. För som det är nu är det troligt att din hjärna sysselsätter sig med inköpslistor eller att göra listor som med att städa, telefonlistor med mera. För vi har alltid fyra saker på gång samtidigt i hjärnan. En del säger att vi tänker på tusen saker samtidigt, helt omöjligt, däremot kan vi ha tusen saker som byter plats lite nu och då, vilket skapar ännu mera kaos i hjärnan. Fokus flyttas hela tiden från det som är viktigt, eller det som behöver göras.

    Speciellt kvinnor (rent generellt) har en tendens att ha flera bollar i luften, de som lärt sig att stoppa in det i tankemappar, en tanke för en inköpslista, en tanke för vardagssysslor, en tanke för telefonsamtal, en tanke för dåligt samvete att göra mapp. Alla dessa tankar existerar på en och samma gång, men tas fram allt eftersom tankarna skiftar. Ibland kan det bli en riktigt osalig röra. Ja, just osalig för din ande hinner inte riktigt med i alla mapparna. Säkert är 50% av dem bara småsaker som du skulle klara dig utan att tänka på.

    Om du har ett rutat kollegieblock, då kan du göra olika sidor för olika mappar. En sida för städning, en sida för telefonsamtal, en sida för "måsten", en sida för planering och så vidare. När du skriver ner det i ditt rutade kollegieblock avlastar du hjärnan från en tanke. Två fördelar, du får ut det ur tanken, du sätter ner det på pränt.

    När du får ut en tanke då kan en ny tanke eller rent av en ny tankemapp skapas för som sagt var fyra saker är det som kan vara aktivt på en gång. Det är nästan lite Feng Shui över det (Rensa i röran med Karen Kingsley) eller lite GOGI (Garbage Out Gratitude In). Du skapar utrymme för mer, för något nytt. Du kan dessutom se det i skrift det som du haft i tanken, avgöra när det är utanför dig om det var så viktigt som det var i tanken.

    Ibland eller oftast är vissa tankar helt onödiga, det drar ner din energi, de skapar att du använder din vänstra, logiska hjärnhalva mer än att lyssna på intuitionen. Ofta blir tankarna av gammal vana, samt att de fastnar där från dina värderingar över vad som är viktigt.

    Som en metafor kan vi se det som din garderob, du har säkert kläder som finns där som du inte kan ha men inte vill slänga bort för att de kan bli bra att ha framöver. Ofta mer önsketänkande än förverkligande. Om din hjärna är en garderob har du dussinet med oanvända kläder där eller saker i reserv, de tar upp plats och gynnar dig inte i nuet.

    Kanske du som jag fått frågan mer än en gång - vad tänker du på? Brukar du svara, ingenting, eller ingenting speciellt? Skriv ner vad du tänker på, ja, just nu. För varje sak du skriver ner kommer det att komma fram något nytt (eller gammalt) det kan bli en rejäl lista. Den listan visar på allt det som snurrar runt och jag kan nästan lova att minst hälften av dina tankar är sådant som inte alls är till någon nytta.

    Men varför använda ett rutat kollegieblock? Går det inte lika bra med ett linjerat eller ett block med helt vita sidor? Om du skulle använda ett linjerat blir du låst av linjerna, de skapar inte ett fritt utrymme. Ett block med vita sidor blockerar lika mer om inte mer, för att börja skriva på ett tomt vitt blad, det är en konst, det är som att hjärnan förstår inte var den ska börja, uppe i ett hörn, i mitten? 

    I ett rutat kollegieblock kan du skriva, rita precis som du vill, du har punkter att hålla dig till vilket skapar en trygghet för din logiska del av hjärnan, ger utrymme för din kreativa del av hjärnan. Du kan ha sidor för listor, när du pratar i telefon, för målbilder och vad som, vilket ger din hjärna en möjlighet att utveckla mer av dig samt släppa onödigt ältande.

  • Sedona

    Vill du släppa? Släppa vad? Det som är dåligt eller det som är bra? Ja, faktiskt båda två.

    Allt har en motsats, ett av mina favoritord är "interchangeable" vilket betyder för mig att allt har en motsats och allt är föränderligt för det enda som är konstant är förändringar.

    Känslor, det är vad det egentligen handlar om, att vi alltid känner efter så mycket och låter känslan styra på gott och ont. Tyvärr mest på ont, då vi ofta tror att vi gör allt för att undvika det som vi tror gör ont. Ibland gör det vi valt mycket ondare och då kommer även besvikelsens känsla och upplevelsen att inte ha kontroll. I det får den negativa känslan ett fotfäste för det som är motsatsen för mig till känslan är tanken och tanken finns i hjärnan. Vår hjärna älskar utmaningar, det vill säga motgångar och bekymmer så den får visa vad den kan agera i. Så länge känslan (den negativa) finns kvar så får hjärnan bränsle och fortsätter att skapa mer omkring bekymret istället för att bara släppa och finna motsatsen direkt. Det är där du kommer in, ditt jag, ditt mellanläge mellan tanke och känsla. Det är du som bestämmer och det är du som upplever och du som agerar. Att använda sig av tanke och känsla är bättre än att låta dem få fritt spel.

    Ofta fortsätter vi även med dåliga beteenden, även om något vi försöker att lösa inte fungerar gör vi dem ännu större för att försöka finna en lösning medan de lättaste faktiskt är att bara släppa.

    En av dem metoder som betytt mest för mig är Sedona metoden. Enkel och när vi väl har släppt har vi släppt och då är det bara dags att ta tag i nästa sak eftersom vi hela tiden skapar nya utmaningar, stora som små.

    Det du motstår, det kvarstår.
    Acceptans är lösningen. Då får känslan inget grepp om mig utan jag kan göra ett eget val vad jag vill uppleva.

    Grunden i Sedona är enkel. Du ställer dig fyra frågor:
    Kan jag acceptera mitt problem?
    Kan jag släppa problemet?
    Vill jag släppa problemet?
    När?

    Om du exempelvis har band kvar i en relation, något som skapar en ledsamhet eller förtvivlan eller gör att du inte skapar möjligheten att vara i en ny relation, då är det viktigt att du släpper det gamla.

    Fråga då:
    Kan jag acceptera att den tidigare relationen påverkar mig?
    Det spelar ingen roll om du svarar ja eller nej, du fortsätter ändå.

    Sedan kommer nästa fråga:
    Kan jag släppa relationen?
    Samma här, oavsett ja eller nej så fortsätter du, men du ska säga att tydligt ja eller nej.

    Nästa fråga:
    Vill jag släppa denna relation?
    Och ja, det vill du ju! Så då är svaret Ja. (fast det kan hända att du svarar nej, gör då det, denna gång)

    Sista frågan:
    När?
    Och det självklara svaret är NU.

    Du kan sätta en gradering i problemet, ifrån 1-10, hur avancerat är det, en 8:a? Gör övningen några gånger och sedan kollar du av vilken siffra det känns som och bäst är att fortsätta till problemet inte finns längre. Från början kunde jag få upprepa många gånger men desto mer jag gjort detta till en aktiv del räcker det oftast med en, det är vid första frågan jag inser att jag inte alls behöver ha detta problem. Det är bara en känsla som ger tanken en utmaning och den är faktiskt inte underhållande.

    Tycker du att det låter som nonsens, utmana dig själv och din hjärna ;-)
    Ställ frågan:
    Kan jag acceptera mitt problem med att göra denna metod?

    Om du på frågan:
    Vill jag släppa detta problem inte kan svara ja, då kan du ju fundera på vad du vinner på att ha kvar det? Valet mellan problemet och att vara i det eller göra något annat istället, då oftast motsatsen. Varför är inte den tilltalande och du kan då även använda fyrfrågemetoden på det.

    Kan jag acceptera att jag inte vill släppa detta problem?

  • Energitrådar

    Min uppfattning är att vi har ett energisystem som inte är synligt för det vanliga ögat. För mig är det kopplat till våra chakras som är energicenters, dessa trådar löper genom dem, över hela kroppen. För mig är auran som ett nät som hålls ihop av dessa trådar, som också laddar sin energi via chakras.

    Jag ser dessa trådar om hur många som helst, de blir som ett energinät som vävs runt om din kropp men även i. Kanske trådar är fel ord, men jag ser dem kopplade ihop som trådar. Energimönster som hela tiden rör sig som är kopplade till alla center i ett.

    Dessa energitrådar är också den puls som hela tiden går igenom din kropp, inte bara i din kropp, i din känsla samt din tanke. Utan även utanför, de kopplas samman med andra även i korta möten, då beroende på hur starka band som knyts från varje håll. Om du är aktiv är energitrådarna ifrån ditt fysiska fält starkare medan om du är i känslan är trådarna ifrån ditt emotionella fält starkast. Om du är i tanken är dina trådar från ditt mentala fält starkare.

    I varje möte som du har där det finns en känsla, om det är irritation eller förtjusning eller till och med vad du anser neutral, men så fort det finns en koppling delas energitrådarna.

    Jag antar att du har hört talas om energitjuvar. Ingen kan ta din energi om du inte tillåter det, men du kanske inte gör det medvetet. Men om du inte har koll på din energi är det lätt hänt, speciellt om du eller den andra personen kopplas samman via trådarna. Eller kanske du vill kalla dem spänningar eller pulsar, eller tänk dig som magneter, om du sätter samman, om det är motsatserna sugs de samman om det är samma energi på sidorna stöts de bort. Det är ungefär ett möte sker, två motsatser möts, energin utbyts. Så länge båda parter är på samma frekvens fungerar det. Men om en av dem ändrar energi blir det som med magneterna som slår ifrån, den som då inte bryter energin kommer att förlora energin. Men de trådarna finns kvar, eller energikopplingarna så länge som du inte bryter dem far energierna emellan. Det förklarar också varför du ibland kan känna på dig hur någon annan mår, eller du tänker på någon sedan ringer den personen eller står utanför din dörr.

    Om du inte är medveten om dina trådar följer du bara flödet, sammanbindningarna utan att vara medveten om det. Som när du blir kär, skickar ut trådarna till ditt föremål. Oftast är det vid den händelsen som du fastnar i alla fälten, det fysiska för attraktionen, lusten samt det emotionella för känslan med fantasin i det mentala. Dessa trådar är de svåraste att bryta den dagen kärleken inte finns där eller är besvarad. Om du inte är medveten finns bindningen där, tar energi, i det tappar du energi istället för att vara fokuserad i din egen kraft. Detta kan få dig att känna dig trasig som att det fattas en del av dig.

    Desto mer du blir medveten om att hela du består av energi som hela tiden pulserar i och omkring dig lär du dig att känna av vad som är dina trådar samt vad som är andras. När du som vi säger skapar band med någon är det dessa trådar som det handlar om, ni knyts samman, så länge energin flödar till och från fungerar er relation (spelar ingen roll om det är kärlek, jobb eller någon annan relation). Men när någon av er drar åt sig sina trådar då gäller lagen om energi. Det är alltid en energi som är positiv, en som är negativ, med det menas att det alltid är en energi som ger, en som tar. När en energi dras tillbaka pushar den andra energi på, den följer med, fram och tillbaka.

    Dessa trådar binds inte samman vid möten som inte påverkar dig starkt känslomässigt. Men så fort det finns en stark känsla, allt från hat till kärlek då kan banden knytas samman, speciellt om du har dina egna energier under kontroll. Om du kan ditt eget energisystem, är säker på dig själv då har du lättare att hålla koll på vilken energi du ger ut och tar in. Med enklare ord kan det sägas att din självkänsla är en viktig nyckel till att hålla dina energitrådar under kontroll.

    Desto mer du lär känna dig själv, förstå dina energier desto mer kan du förverkliga mer av dig själv, skydda dig mot energitjuvar.

    Det innebär att nyckel till medvetenhet om dig själv är genom att förstå ditt värde, att ha tillit till din egen kraft, stärka din självkänsla.

    Tyvärr är det inte enbart genom medvetenhet som du kan kapa dina energitrådar, kom även ihåg att en del av dem kan vara givande. En sann vän som du kan känna av, en trogen partner som du har ett band med.

    Men i de fall dessa energitrådar drar energi av dig bör du vara medveten samt mogen att kapa dem. För när du kapar dem kommer alltid personen som blir utan energi att kontakta dig. Observera att det är inget smart sätt att få tillbaka en partner, det kan fungera för en stund men inte i längden, i och med att du försöker att manipulera kommer du att bli utan det som du önskar – kärlek. Det gäller att du är stark när den andra partner av din energitråd tar kontakt för att stärka tråden, för att fortsätta få energi av dig.

    Bli medveten om dina energitrådar, sedan tar du en i taget, kapar dem, du kan bränna upp dem, mest effektivt tycker jag själv, men även klippa av dem, såga av dem eller slita av dem. Efter om du har badkar lägger du dig i ett bad med saltvatten (grovsalt, ca 1 dl i vattnet) eller fyller en hink med saltvatten, ca 2 msk till en 5 liters hink. Ta en svamp, tvätta av hela kroppen.

    Skriv ner de energitrådar som du anar eller vet om att du har, med vem, vad är det som skapar energi, vilken form av rädsla? Vad kan du bli medveten om för att släppa.

  • Detta tycker de som fått svar

    Härligt att du börjat med svar på frågor, jag är nöjd över det svar jag fick, enkelt att få svar via mail. /Lena


    För mig blev det kloka insikter och förståelse /Maria