Ylva

By: Ylva
Posted in: default
Borta vila, hemma snurr

Lördag morgon halv sju landade jag på Landvetter efter min första all-inklusive semester men även min första sista minuten resa.
En vecka på Rhodos var bra mycket bättre än vad jag tänkte mig. Vi var på Faliraki och hotellet var schysst, bra rum, välstädat, trevlig personal. Splash world, vilket innebar en hel del att plaska runt i, fast jag fick hålla mig till lazy river eftersom jag klantade till mig nedför en trottoar och vrickade foten :( Men jag haltade mig ner till beachen för ett dopp i havet, vilket var fantastiskt. Lite stressande med mat, det var ju frukost, lunch och middag och däremellan den godaste pizza jag ätit vid poolen. Nu ska jag inte återgå till gamla rutiner utan prova på lite auyrvedisk mat ett tag framöver. Stressande var det inte med dryck, däremot avkopplande, jag bara älskar Pina Colada, och den trevliga bartendern Costas, han insåg att jag gillade kokos, han skapade kokosdrycker som jag fick betygsätta. Men jag har inte hällt i mig alkohol, men en drink vid poolkanten i +28 och strålande sol, är ändå smaskens.

En reflektion från resan är att fy fan vad vi är begränsade i detta land, nu kan jag eftersom jag sitter hemma ha med mig mina djur på jobbet, men inte i helgen då jag varit på mässa. Men i Grekland, wow, inne på apoteket (jajamän fick köpa koltabletter också) där hade en katt sin egen bädd. Jag gillar mer den coola attityden som är söderöver, som i Ukraina, där det inte är så strikt och så många måsten i allt utan mer fritt med eget ansvar.

Vi gjorde en utflykt med båt, till tre vikar, bland annat Anthony Quinns bay, där de spelade in filmen "Kanonerna på Navarone" Coolt ställe, vilket vatten och rikt liv i det. I en vik var vattnet helt turkost och det fanns en grotta. Ja, det var en sådan där helt vanlig turistutflykt och sådana gånger är jag glad att vara turist, men tänker också på allt jag säkert missar på hemmaplan. Jag bodde i Kalmar i 9 år och inte en enda gång var jag på ett glasbruk. Men kanske lättare att uppskatta naturens skönhet.

Det blev mer semester än vad jag hade väntat mig, för jag hade glömt att aktivera mobilt utland och hotellets wifi var en katastrof, jag kom upp på en plopp  i receptionen, tog mig en och en halv timme att få iväg ett mail, när jag trodde att jag kunde skicka det så fanns det inget nät, sidan försvann, fick börja om och så vidare. Jag valde att ge upp, stukad fot och inget wifi, det är grejerna för semester, att sedan få ett bryt i magen och ligga på hotelrummet och knapra koltabletter är också vilsamt, men mentalt stressande.

I alla fall kom vi tillbaka till Sverige, jag åker hem, typ vänder i dörren, hämtar böcker om till mässan i Trollhättan, har glömt mässduk, skyltar, glasögon och lite annat. Fick låna duk, penna och lyckades trycka fel på mobilen och blockera en av mina favoritpersoner som skrev en gullig kommentar. Då fick jag lite panik. Detta med glasögon är ett aber, men får väl vara tacksam alla år jag klarat mig.

Idag så hade jag packat ner duk, penna och glasögon och en termos med kaffe, allt nedspillt då jag inte skruvat på locket, men jag fan innan en låda med böcker som jag inte visste jag hade och hade trevligt sällskap båda dagarna. Dessutom var jag till ett engelskt meium igår (händer typ aldrig). Hon förmedlade ett budskap ifrån en anhörig och svarade på mina frågor via runor, rätt coolt faktiskt fast hon inte sa det jag ville höra. Idag var det även sol, fantastiskt väder, faktiskt precis som jag har spått, så jag ser verkligen fram emot denna senhöst.

Sista dagen på semestern tatuerade jag mig i höger hand, min yiangsymbol i magenta och turkos, wow säger jag bara, jag bara älskar den tatueringen, för jag älskar mina kort. Det har varit så fantastiskt att få respons på dem i helgen. Det är som bara helt kanonbäst.

Borta bra men hemma bäst är ett bra ordspråk, för det var bra borta men bäst hemma, bäst att få nospussar och krypa ner och sova med vovvarna, jag är som van nu att ligga som en krok på nätterna, att få en säng för sig själv är rätt tomt. Nu ska jag svara på några mail, ändra erbjudanden som går ut och sedan krypa ner med candy crush, ordningen återställd, men i morgon är en ny dag, en ny vecka och faktiskt även nya rutiner som jag har planerat på under dagen. 1, 2, 3 here I go, nåja i alla fall så blir det en förbättring i morgon och inte en förändring. Kan vara bra att få tid för sig själv i annan miljö så där emellanåt, kanske jag till och med gör till en vana ;)

Bilden är mina fötter i Anthony Quinn Bay, lyxig känsla.